Gradi di empatia
2020, inkjet print, 80 x 60 cm
Gradi di empatia (Degrees of empathy) . I started by examining the Michele Pellegrino and Lino Marini* archives and selecting several large-format photographic prints from the production portraying Mont Blanc and performing an action that would blur part of the picture. Unlike works created in the past using a similar practice, however, in this case I used photographs that were not her own to achieve a different photographic image that includes both the landscape fixed by the other person’s gaze and the result of her body movements. The initial intent of her action was not to destroy the image but to simulate the movement of dark-room masking – a technique that corrects or modifies an image to produce a different result from that of the print process. The movement of my body – which also invades the edges and margins of the image underscoring its nature as a single and unrepeatable action – declares a doubling of the time and space. Entering into a conflictual relationship with the sedimented vision of these documents, I overtly re-appropriated the image which – via the act of masking – was selectively resignified and freed.
*The Photographic Archive of the Mountain Museums of Turin
Partendo da un’osservazione dei fondi fotografici di Michele Pellegrino e Lino Marini*, riferita al massiccio del Monte Bianco, ho selezionato diverse stampe fotografiche di grande formato, sulle quali un gesto del mio corpo ha determinato la sfumatura di una porzione dell’immagine.
L’uso della tecnica fotografica vuole arrivare ad un’immagine altra che includa sia il paesaggio fissato dallo sguardo altrui sia quello conseguente al movimento del mio corpo. Inoltre, l’azione compiuta non ha come intento iniziale quello di raggiungere un’iconoclastia dell’immagine, quanto quella di simulare il movimento della mascheratura in camera oscura – ossia una tecnica di correzione o modificazione dell’immagine – per ottenere un risultato diverso da quello risultante dal processo di stampa.