Omaggio a Wilson Bentley
2028-19, pigment and snow on canvas or paper
For years, NASA scientists have warned that future generations will no longer see snow. Anthropic action is in fact making the slow and natural process of the end of the Ice Age ever faster.
As a tribute to Wilson Bentley, the American photographer who first captured the shape of the snowflakes at the end of the 1800s, giving rise to an archive of images exterminated and decisive in conditioning collective imagination on the shape of the snow.
I’m intends to build my own personal archive of snow, trying to capture its multiple forms through paintings directly reflected in space. With an inevitable reference to the phenomenon of melting glaciers, the small sculptures, illuminated by the multicolor reflections of the polymaterial film on which they are supported, seem to already belong to a cabinet of curiosities of the near future. In the dialogue between organic nature and
Nell’opere vi è un riferimento al fotografo americano Wilson Bentley che per primo a fine ‘800 ha catturato la forma dei cristalli
di neve, dando origine a un archivio di immagini sterminato quanto determinante nel condizionare l’immaginario collettivo sulla neve. Il processo che ho attuato per catturare l’impronta della neve sulla tela è assimilabile a quello fotografico; dopo la colorazione della neve, si attende il suo scioglimento fino a quando la sua superficie rimane impressa sulla tela. Si può dunque fare un parallelo tra il colore e la luce che colpisce la neve/soggetto, tra il tempo di scioglimento e il tempo di posa fotografica, tra la tela e la carta sulla quale si ferma l’impronta della neve stessa.