Sintomo

2023, photo, anti-pollution face cream and spray pigment 50×35 cm

The fungi kingdom is known for having the ability to absorb impurities in the air. Since pollution in cities is now a constant factor, I commissioned a cosmetologist chemist, Cristina Portinaro, to create an anti-pollution cream based on fungi, especially Tremella fuciformis.
Thanks to this product I realized Sintomo (Symptom), a photographic series of panoramic views partly protected by a layer of cream, partly concealed by dark acrylic powders precisely where the protective cream layer is absent.
The work presents us with a society that creates stop-gap measures to mitigate the sense of responsibility for the climate crisis that we are living through.
Instead of more radical structural changes, an anti-pollution cream is an evident symptom of this lethal approach.

Il regno dei funghi è conosciuto per avere la capacità di assorbire le impurità dell’aria.
E poichè l’inquinamento nelle città è ormai una costante, ho chiesto alla farmacista cosmetologa Cristina Portinaro di creare una crema anti-pollution a base di fungo Tremella fuciformis.
Grazie a questo prodotto ho realizzato l’opera Sintomo, una serie fotografica di vedute panoramiche in parte protette da uno strato di crema, in parte occultate da scure polveri acriliche, proprio laddove la protezione della crema è assente.
L’opera ci mette di fronte ad una società che crea palliativi per attenuare il senso di responsabilità per la crisi climatica che stiamo attraversando.
Una crema viso anti-pollution invece di cambiamenti strutturali più radicali, è un evidente sintomo di questo approccio esiziale.

crema viso anti-pollution
fungo tremella