Mis love

2019, installation and photography

For years now, the collective mind has been seduced by social media and garden magazines designed for the public at large which insist on the aesthetic fascination and the harmony one can re-create in one’s home by aptly using “greenery”.
This “new visual culture” has gained acceptance in our society starting from the famous brands of distribution, a glaring example is Ikea’s case, strategically placing the gardening section at the end of its sales departments. After prefabricated furniture, or shelving units and, after all this glazed wood, these furnishing accessories, and so forth, are plants: green, impeferct, delicate, personal, unique. One is strongly tempted to buy them in order to escape, at least to some extent, the previous serialisation.

The actions I perform on plants intend to follow this overwhelming attitude, and their results will inevitably be abnormal, where the uncontrolled action of love has eluded all culturally proposed standards of care and beauty.

Mis-love vuole essere un punto di vista ironico sull’incombente necessità di amare le piante, sul desiderio di proteggerle dagli eventi atmosferici avversi, come dalle minacce degli agenti patogeni. Un’opera che solleva domande sul rispetto per la natura e la capacità dell’essere umano di porsi in ascolto verso il mondo esterno e di averne cura.

Il progetto è iniziato con un’analisi della crescente attenzione che i mass media hanno cominciato a dedicare al mondo vegetale. Soprattutto il contributo degli “influencers” sui canali social e, a seguire, l’esercito dei re-blogger che hanno trasformato radicalmente un fenomeno di nicchia in una tendenza globale e pervasiva. Questa rapida escalation ha relegato la pianta ad un oggetto di design da possedere, per abbellire i propri spazi domestici, ma soprattutto i proprio profili social.